onsdag 3 november 2010

Molnen/Cockpit 1996.

Under några år i mitten av 90-talet fotograferade jag och målade moln. Det var Charles Baudelaires dikt Främlingen som spökade. Här bilder från min utställning Cockpit på Galleri Brändström 1996. Jag hade tagit måtten på alla väggar och målade sedan hela utställningen hemma på en rulle spännpapp som jag sedan rullade ut och häftade upp på galleriet.








Från tidskriften 90TAL. Texter av Pamela Jaskoviak, foton av mig.



Charles Baudelaire:

- Vem Älskar du mest, gåtfulle främling, din 
far, din mor, din syster eller bror?

- Jag har har ingen far, ingen mor, ingen syster eller bror.

- Ditt land?

- Jag vet inte, under vilken breddgrad det är beläget.

- Skönheten?

- Jag skulle gärna vilja älska henne, den gudomliga, den eviga.

- Penningen?

- Jag hatar den, som ni hatar Gud.

- Men vad är det då som du älskar underlige främling?

- Jag älskar molnen - molnen som gå förbi…
där borta… de underbara molnen.

Under samma period var Pamela Jaskoviak och jag redaktörer för tidskriften Paletten.
Virgil Dejarv gjorde det fina omslaget.
Kari Janzen fotograferade den bifogade utviksbilden på Anna-Maria Ekstrand, Ebbot Lundberg och vår dotter Stella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar