söndag 5 maj 2024

Galleri Ping-Pong kl 15:30 4 maj.

 

Framför mig och Mette står min första teckningslärare Birgitta Ahlqvist från Sofielundsskolan i Malmö. Det var i hennes klass i högstadiet som jag gjorde det äldsta verket i utställningen på Ping-Pong; bilden av Stålmannen som fått en finne bakom örat. Hon fick mig att se konst på ett annat sätt. Hon introducerade Dadaismen för min klass genom att göra det som en performance och hon tog gamla elever, som gått ut skolan, till hjälp. Vi kom in i ett klassrum som var helt nedsläckt och när vi blivit ledsagade till våra bänkar så lystes ansikten upp i mörkret av ficklampor och dada-dikter skreks rakt ut. Jag var helt omtöcknad efteråt. Dada framstod nästan som något farligt. Birgitta var i tjugoårsåldern då och hade en handväska som hon sytt av vietnamesiska flaggan. Idag är hon sjuttioåtta år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar