fredag 14 juli 2017

Freddie Wadling på Stadsmuseet i Gbg.

Jag är fortfarande helt knockad av den utställning med Freddie Wadling som visas på Stadsmuseet i Gbg just nu som jag såg för två-tre veckor sedan: http://goteborgsstadsmuseum.se/utstallningar/freddie-wadlings-kabinett
Något av det bästa jag sett, och jag är väldigt kräsen. Tre välfyllda rum och mängder med bilder att titta på, samt ett nytt nummer av Funtime som Lars Sundestrand gett ut i samband med utställningen. Man förstår att detta bara är toppen av ett isberg och att det finns material för en riktigt tjock bok också...
Jag är imponerad av den fina hängningen, urval och tänket bakom utställningen. Just den här typen av kreativitet har kopplingar utanför sig själv, bortom "konsten" och handlar mer om livet och det gör den så mycket rikare. Wadlings värld var riktigt mörk.  Fast det är alltid den sidan som lockar mig mest. Jag blir lätt trött på konst annars. När den väl sitter uppe ser den ofta stendöd ut. Jag förstår inte hur de bär sig åt men ett nytt sätt att hänga utställningar gör att de ofta ser ut som en luftkonditionerad flygplats; exklusivt och svalt. Neoliberalismen smyger sig in överallt. Men denna utställning lever hårt. Jag ska dit och kolla igen. Plockar fram mina brända cd med Cortex så länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar