tisdag 22 mars 2011

Valandsklubben.


Valandsklubben fanns mellan 1985-90. Då låg Konsthögskolan Valand (på den tiden bara Valand) på Lindholmen. Varje morgon tog man färjan över älven och fick på det viset en annan vy av staden. Valandsklubben startades av ett gäng äldre elever, som Peter Hagdahl, Monika Nyström, Ernst och Helene Billgren osv, och var ett sätt att komma in till centrum. Den låg på Karl Gustavsgatan 6 och var en av många svartklubbar i Gbg på 80talet. Antagligen den minsta. Det är ingen överdrift när jag påstår att jag var där fler gånger än någon annan. De gånger jag inte arbetade där var jag där som besökare. Efter något år ståendes i dörren eller i baren uppfann jag mitt nya arbete som DJ. På det viset fick jag göra det jag gillade mest; dricka öl och spela musik. Klubben öppnade kl 21 men människor brukade inte fylla stället förrän efter 00. Då fylldes också verkligen lokalerna. Sedan steg man staplande ut i starkt dagsljus någon gång på morgontimmarna. Idag har AA i Gbg sin centrumgrupp där.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar